Subscribe:

Thursday, 17 January 2013

Petua Mencari Calon Suami Yang Baik



Assalamualaikum semua pembaca Amiey Blog ! :)
Saya tau memang lama saya tak update blog ni . Maaf lah .
Masa tidak mengizinkan saya untuk update blog ni .


Hari ni saya nak kongsi Petua Mancari Calon Suami Yang Baik . Semua wanita menginginkan suami yang Baik , Soleh dan Beriman . Dalam usaha mencari untuk mencari Calon Suami Yang Baik , wanita juga harus berusaha untuk memperbaiki dirinya sebelum memasuki alam perkahwinan .

PETUA MENCARI CALON SUAMI YANG BAIK

1. Pilih yang baik dan beragama
    Agama sangat penting kerana ia mendidik kita untuk menjadi insan yang lebih
    baik .Tanpa agama , tiadalah pegangan dalam hidup kita .

    Lelaki yang beragama ini bukan sahaja boleh memimpin dirinya sendiri ,
    tetapi juga boleh menjadi pemimpin yang baik kepada isteri dan
    anak-anaknya . Jadi , sebelum melihat kriteria-kriteria lain , lihatlah dulu
    pegangan agamanya , lihat boleh tak si dia membimbing kita ke jalan yang
    betul kelak .

2. Cari yang sabar dan dan penyayang
    Semasa tengah berdating , mungkin anda boleh nilai perangai teman lelaki anda .
    Penyabar ke atau pemarah ?

    Cuba uji misalnya berpura-pura buat benda yang dia tidak suka . Masa itu lah
    nak tengok dia melenting ke tidak . Kalau dia marah , faham-faham la
    mungkin si dia panas baran .

3. Jangan nilai pada rupa
    'Don't judge a book by it's cover' ataupun jangan nilai buku melalui kulitnya saja !
     Kerana kecantikan luaran ini sementara sahaja . Mungkin rupa si dia ini macam
     rupa orang pecah rumah , tapi mungkin hatinya baik .

     Kalau muka jer hensem , tapi perangai tak senonoh , nak buat apa kan ?
     Ingatlah ! Nanti bila kita dah tua , muka kedut pun sama-sama kedut .

4. Hormat orang tua
    Sememangnya kita nak calon suami yang bukan saja taat pada mak ayah dia
    sahaja , tetapi juga hormat orang tua kita , kan ?

    Jadi , kalau si dia datang ke rumah , perhatikanlah tingkah laku dia pada
    mak bapak kita pula . Dia hormat ke atau kurang ajar , lihat bagaimana
    cara dia mengambil hati mak dan ayah kita .

5. Cari yang boleh mendengar dan mendidik
    Ini sangat penting jika kita ada masalah , ada juga insan yang sudi mendengar
    luahan hati kita .

    Bukan itu sahaja , kalau ada benda yang kita tak tahu , si dia juga boleh
    mendidik kita khususnya dalam bab-bab selepas kahwin .

6. Lihat pada keluarga dia
    Biasanya dipraktikkan masa zaman mak ayah kita dulu . Masa nak cari jodoh
    untuk anak-anak mereka , mereka akan 'melihat' pada keluarga si lelaki dulu .
    Kalau semuanya baik-baik sahaja , dapatlah green light . Bak kata pepatah ,
    "ke mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi" .

    Mak ayah kita jugalah yang membentuk kita menjadi insan yang berguna
    atau tidak suatu hari nanti . Tapi , ada juga yang mak ayah kurang baik tapi
    dapat anak yang baik . Jadi , nilailah betul-betul sebelum membuat keputusan
    untuk memilih calon suami .

7. Pilih yang (ikhlas) sayang kita
    Maksudnya pilihlah lelaki yang betul-betul sayang pada kita . Jangan pula pilih
    lelaki yang kita sayang tapi si dia pula buat endah tak endah sahaja pada kita .

    Ada juga situasi di mana si lelaki ini berpura-pura sayang pada si gadis kerana
    hanya mahu main-mainkan dia . Jadi , kalau anda di dalam situasi di mana anda
    perlu pilih di antara lelaki yang anda sayang dan lelaki yang sayang anda .
    Sebaik-baiknya pilihlah pilihan lelaki yang sayang anda .

Seperti mana Allah S.W.T berfirman , "Perempuan yang jahat untuk lelaki yang
jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat , perempuan yang baik
untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik ."
(An-Nur':26)


0 comments:

Post a Comment

^ Leave your comment here =) ^